top of page

Notes: On the Great Cuban Suite

Cuban guitarist and composer Alberto Puerto’s initial recording in the US derives from the notion of a contemporary Cuban suite, a compendium that interrupts our siloed experience as 21st century listeners, heritage and non-heritage, pre and post-revolution, traditional and experimental, and disrupts the media-driven echo chambers that have dictated how Cuban music should be expounded.

 

Born in Havana in 1986, Puerto is a graduate of the University of the Arts of Cuba, was trained by the Cuban school of the guitar, and spent a considerable part of his early career teaching guitar and music theory at the Evangelical University of Bolivia.

 

Seeking to reconcile the tropes of 19th and 20th century Cuban music, Puerto lays out The Great Cuban Suite in this North American encounter by departing from the classical guitar and reimagining its role. The suite of 12 tracks with starkly contrasting elements is demarcated in its major movements by the intervention of guest percussionists, namely by the sprightly agility of Ruly Herrera (Timbeando), the precision upheaval of Otto Santana (Guantanamera), and the detailed orchestration of Yaroldy Abreu (Tasca Tasca)

 

These expository hands, the spattered elements of jazz, and the various devices available to the guitar itself take us past repetitive constructs to surprise and deliver welcome updates along the stylistic breadth of the major genres of Cuban music, all the while conserving a deep instinct for the historical integrity of each category.  

The Great Cuban Suite affirms as much as it animates and reverences as much as it reinterprets.

Gined López Ganem

Notas: La gran suite cubana

La grabación inicial del guitarrista y compositor cubano Alberto Puerto en los EE. UU. se deriva de la noción de una suite cubana contemporánea, un compendio que interrumpe nuestra experiencia aislada como oyentes del siglo XXI, de herencia y no herencia, de pre y posrevolución, de lo tradicional y experimental, e irrumpe las cámaras de eco impulsadas por los medios de comunicación que han dictado cómo se debe exponer la música cubana.  

Nacido en La Habana en 1986, Puerto es egresado del Universidad de las Artes de Cuba, se formó en la escuela cubana de la guitarra y dedicó gran parte de su carrera temprana a la enseñanza de la guitarra y de teoría musical en la Universidad Evangélica de Bolivia.

Buscando reconciliar los tropos de la música cubana de los siglos XIX y XX, Puerto presenta La gran suite cubana en este encuentro norteamericano, partiendo de la guitarra clásica y reinventando su papel.  El conjunto de 12 temas con elementos marcadamente contrastantes está demarcado en sus movimientos principales por las intervenciones de percusionistas invitados, a saber, por la agilidad vivaz de Ruly Herrera (Timbeando), la revuelta precisa de Otto Santana (Guantanamera) y la orquestación detallada de Yaroldy Abreu (Tasca Tasca). 

 

Estas manos expositivas, los elementos salpicados del jazz y los diversos recursos propios de la guitarra en sí nos llevan más allá de la construcciones repetitivas para sorprender y brindar actualizaciones a lo largo de la amplitud estilística de los principales géneros de la música cubana.  De esta forma, Puerto logra conservar al mismo tiempo, un profundo instinto ante la integridad histórica de cada categoría. 

La gran suite cubana afirma tanto como anima, y ​​reverencia tanto como reinterpreta.

Gined López Ganem

Join Us Online: 

Also listed in:

Classical Guitar Lessons Directory

Florida Guitar Lessons Directory

Coral Gables Guitar Lessons Directory

bottom of page